Hvis du gerne vil have en sundere hverdag, findes der forskellige tiltag, du nemt kan indtænke i din dagligdag. Med ganske små ændringer, kan du nemlig næsten ubemærket rykke ved din bevidsthed – og på sigt også din vægt, hvis du samtidig ønsker det.

Vi giver dig her de 3 bedste sundhedstips som er gratis og nemme at implementere i din hverdag. Vil du have endnu flere, kan du finde dem på Doc24.dk

Vær bevidst om input og output

Kroppen er en forunderlig maskine, der helt generelt omsætter energi.

For at fungere på den bedst tænkelige måde, er det vigtigt, der er sammenhæng mellem, hvor meget energi kroppen får tilført og hvor meget den forbruger. Hvis man som menneske indtager mere mad, end kroppen kan forbrænde, vil det nemlig lagre sig som fedtdepoter – og så tager man på.

Omvendt vil kroppen tære på sine depoter, hvis man får for lidt mad i forhold til, hvor meget energi kroppen forbruger. Det er ønskeligt hvis man er overvægtig, men ikke hvis man er normal- eller undervægtig. Især ikke hvis man også træner meget. Her vil kroppen nemlig hurtigere føles træt og udmattet, hvis den ikke får energi nok.

Det er derfor vigtigt at se sit daglige kalorieindtag efter i sømmene. Får du mad nok – eller måske for meget eller for lidt i forhold til, hvad dit mål med en sundere hverdag er? Justér ind efter, hvad der passer til dit aktivitetsniveau.

Kig dine snacks efter i sømmene

Der findes masser af snacks på markedet, som enten markedsfører sig som sunde eller har et sundt omdømme. Proteinbarer, tørret frugt og sukkerfrit slik eksempelvis.

Problemet er bare, at den ene type snacks ikke er mere sund en den anden. Meal-barer har alle nogenlunde samme kalorieindhold som traditionelle chokoladebarer – og tørret frugt har et ligeså højt sukkerindhold som almindelige vingummier.

Der er naturligvis forskel på indholdet af næringsstoffer og typerne af sukker. Men er dit mål at tilføre kroppen hurtig energi, eller spare på kalorierne, har du sjældent vundet noget ved at købe særlige snacks.

Undgå i stedet erstatningerne helt eller sørg for at begrænse dem. Sunde snacks er først og fremmest snacks og derfor ikke nødvendige i en sund hverdag.

Snyd dig selv til flere grøntsager

Det er svært at komme udenom at spise grøntsager, når man gerne vil leve sundt. Er man ikke vant til at indtage store mængder grønt, kan det dog være svært at komme i gang.

Her er sammenkogte retter og ovnretter din ven. Snyd eksempelvis et halvt snittet spidskål i lasagnen og nøjes med halvt så meget kød som opskrifter foreskriver. Det smager som det plejer, men er meget sundere.

Nøjes i øvrigt med udelukkende at spise grøntsager, der smager godt. Det er nemmere at spise sund mad, man har lyst til.

Grøntsager stegt i smør eller marinerede, ovnbagte grøntsager smager meget bedre end en pose kogte frostgrøntsager. Prøv dig frem og find dine favoritter – så vil du opleve, du måske endda kommer til elske dine grøntsager fremover.